Programma
12. Financiën en belastingen
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 57.316,48
57,3%
Lasten
€ 11.898,14
11,9%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Evaluatie bestuurlijk proces P&C-cyclus | 2017 | 13-mrt-17 | Evaluatie in 2018 |
1e tussentijdse rapportage | 2017 | 15-jun-17 | N.v.t. |
Jaarrekening | 2016 | 10-jul-17 | N.v.t. |
Kadernota | 2017-2021 | 10-jul-17 | N.v.t. |
Actualisatie begroting | 2017 | 25-sep-17 | N.v.t. |
2e tussentijdse rapportage | 2017 | 06-nov-17 | N.v.t. |
Meerjarenprogrammabegroting | 2018-2021 | 06-nov-17 | N.v.t. |
Actualisatie nota reserves en voorzieningen | 2017-2020 | Najaar 2017 | 2021 |
Actualisatie financiële verordening | 2017-2020 | Najaar 2017 | 2021 |
Doelen & prestaties
12. Financiën en belastingen
1. Inzetten voor de doelstelling om een gezond en gedegen financieel beleid te voeren waarin totale belastingdruk voor burger wordt beperkt.
Een gezond en gedegen financieel beleid vraagt om keuzes. De onzekerheid die gepaard gaat met de transities maakt dat we terughoudend met de middelen om moeten gaan. Steeds zal zorgvuldig afgewogen worden of er middelen beschikbaar moeten komen voor activiteiten en taken van de gemeente door bezuinigingen, ombuigingen of lastenverhoging voor de burgers - die daarbij pas als laatste mogelijkheid zal worden ingezet.
12. Financiën en belastingen
2. Streven naar een begroting die de komende jaren blijvend dekkend is.
Wij hanteren elk jaar als uitgangspunt dat de begroting reëel en structureel sluitend moet zijn in iedere jaarschijf. De Provincie hanteert een iets ander uitgangspunt in haar beoordeling. Jaarlijks – na vaststelling van de begroting door de raad – bekijkt zij óf het begrotingsjaar (2018) óf uiterlijk de laatste jaarschijf van de meerjarenraming (2021) reëel en structureel in evenwicht is. In beide gevallen is het van belang dat uit de begroting blijkt welke baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel.
12. Financiën en belastingen
3. Focussen op de balans tussen bezuinigingen enerzijds, het op niveau blijven houden van alle raadsprogramma’s en een blijvend dekkende begroting anderzijds.
Het mag duidelijk zijn dat wij kritisch blijven op het totale plaatje van de gemeente. Het uitgangspunt is dat de bestaande voorzieningen zoveel als mogelijk op het huidige niveau wordt gehouden zonder dat dit op gespannen voet komt te staan met de beschikbare middelen.
12. Financiën en belastingen
4. De samenwerking met Dienst Dommelvallei verder harmoniseren en verbeterstappen ondernemen om dynamischer te begroten.
Wij werken continu aan een verdere harmonisatie. Dit leidt tot een verbetering van zowel efficiency als van effectiviteit.
12. Financiën en belastingen
5. Een goed op orde zijnde financieel huishouden.
Dit punt splitsen wij op in vijf onderdelen:
1. Planning & control-cyclus
Door middel van de planning & control-cyclus wordt jaarlijks aangegeven wat de geplande werkzaamheden zijn met de daaraan gekoppelde middelen (begroting en kadernota), wat de voortgang is (tussentijdse rapportages) en wat er daadwerkelijk is gebeurd (via de jaarrekening).
2. Ontwikkeling algemene uitkering
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente wordt ontvangen via de algemene uitkering. De ontwikkelingen van de algemene uitkering worden gevolgd. De mutaties als gevolg van de meicirculaire worden betrokken bij de kadernota. De mutaties als gevolg van de septembercirculaire worden betrokken bij de begroting.
3. Belastingheffing
Door de gemeente worden OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse andere belastingen, zoals leges, opgelegd aan de burger. Het uitgangspunt hierbij is dat de OZB wordt geïndexeerd met het percentage van de gewogen kostenontwikkeling en dat de heffingen en leges 100% kostendekkend zijn.
4. Ontwikkelingen BBV
Door de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is de afgelopen jaren gewerkt aan vernieuwingen in het BBV. Het nieuwe BBV is vastgesteld op 5 maart 2016. In april en juli 2016 zijn diverse notities verschenen met stellige uitspraken. Stellige uitspraken moeten in principe worden opgevolgd, tenzij een gemeente zeer goede redenen heeft om hiervan af te wijken. De voorliggende begroting is opgesteld conform de nieuwe richtlijnen van de BBV.
5. Nadere ontwikkelingen op financieel gebied
Met ingang van 2016 geldt de vennootschapsbelasting voor gemeenten. Hoewel een voorlopige raming is opgenomen, is de impact hiervan nog niet volledig duidelijk.
12. Financiën en belastingen
6. Nieuw beleid wordt geformuleerd bij de kadernota. In de daaropvolgende begroting is dit beleid verwerkt.
Bij de behandeling van de Kadernota 2017-2021 is afgesproken dat de kadernota zich vanaf volgend jaar alleen richt op het toekomstige beleid. Voorstellen - na de 1e tussentijdse rapportage - die hun oorsprong vinden in het lopende boekjaar worden aan de raad voorgelegd via een aparte rapportage. Deze voorstellen maken voortaan geen onderdeel meer uit van de kadernota.
12. Financiën en belastingen
7. De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
Zie: punt 2.
12. Financiën en belastingen
8. De basis voor gemeentelijke tarieven is transparant.
Zie: punt 5 sub 3 Belastingheffing.
12. Financiën en belastingen
9. De bijdragen aan verbonden partijen moeten controleerbaar zijn.
In de kadernota wordt de verkregen informatie uit de begrotingen van diverse gemeenschappelijke regelingen beschreven. Daarnaast wordt in de paragraaf Verbonden Partijen van de gemeentelijke begroting en jaarrekening inzicht gegeven in de bijdragen aan verbonden partijen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams. Conform de planning heeft er in 2016 een evaluatie van de resultaten van de samenwerking plaatsgevonden. De situatie rondom de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen c.a. heeft aanleiding gegeven om vervolgstappen in het proces te temporiseren. In juli 2017 heeft het college van Gedeputeerde Staten van Noord Brabant aangegeven de regie over de bestuurlijke zelfstandigheid van Nuenen over te nemen. Voor het college van GS bestaan er twee opties bestaan. De ene is een samengaan van Nuenen met Son en Breugel, de tweede een samengaan van Nuenen met de gemeente Eindhoven. De keuze van de fusiepartner heeft gevolgen voor de positie van de Dienst Dommelvallei. De verschillende scenario's voor de toekomst van de Dienst moeten nog in beeld worden gebracht.
Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit van het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen voordelen van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en de wethouders M. Verdouw en G. Jeucken.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat, incl. de voorzitter, uit een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester B. Link en gemeentesecretaris N. Scheltens.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
5.276.990
5.368.244
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 106.501 | 54.836 | 56.558 | 57.318 | 58.102 | 59.102 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 53.283 | 12.146 | 11.893 | 11.992 | 12.608 | 12.919 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 6.406 | 723 | 758 | 2.556 | 627 | 438 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 4.032 | 2.566 | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -2.374 | 1.843 | -753 | -2.551 | -621 | -432 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 55.592 | 40.847 | 45.418 | 47.877 | 46.115 | 46.615 |