Programma
1. Gebiedsgericht werken
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 675,62
0,7%
Lasten
€ 4.698,76
4,7%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota ”Samen …Werkt” - leven in de woonservice gemeente Geldrop- Mierlo | N.v.t. | 8-nov-10 | N.v.t. |
Heroriëntatie Samen Werkt | N.v.t. | 30-sep-13 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
1. Gebiedsgericht werken
1. Continueren van gestarte/ontwikkelde initiatieven zoals de Buurtsportcoaches en Cruijff Court.
Buurtsportcoaches: in 2018 zullen de mogelijkheden voor uitbreiding van het aantal uren binnen het bestaande budget verder onderzocht worden.
Braakhuizen-United: in de kadernota is reeds verzocht om structurele financiering voor dit project vanaf 2018. Daarnaast zal in overleg met PSV worden gewerkt aan een doorontwikkeling van het programma, zodat duurzaamheid van de resultaten nog meer aandacht krijgt.
1. Gebiedsgericht werken
2. Bij actualisering van bestemmingsplannen rekening houden met gebiedsgericht werken.
Gebiedsgericht werken betekent dat ook bij de opstelling van bestemmingsplannen op deze manier gewerkt wordt. Dit sluit ook aan bij de nieuwe werkwijze die in de nieuwe Omgevingswet nagestreefd wordt. Bestemmingsplannen zullen meer in samenwerking met de samenleving worden opgesteld. In 2018 loopt een pilot voor een nieuw bestemmingsplan voor de kern Geldrop. Hierin kan worden geoefend met de nieuwe werkwijze. De ervaringen die we hierbij opdoen gebruiken we in de toekomst voor de nieuwe omgevingsplannen. Ook bij bestemmingplannen die tot die tijd worden geactualiseerd, zal deze veranderde werkwijze leidend zijn.
1. Gebiedsgericht werken
3. Buurtwerk 2.0 realiseren en verankeren.
Visie op gebiedsgericht werken is ruim. Het raakt alle gemeentelijke taken die invloed hebben op de leefwereld van onze inwoners. Gebiedsgericht werken is daarmee een integrale werkwijze binnen onze gemeente geworden. We staan nog aan het begin van de ontwikkeling om de omslag naar buiten op een volwaardige en gedragen manier vorm te geven. De uitgangspunten voor het gebiedsgericht werken vormen een onderdeel van het DNA van de gemeentelijke organisatie. Kortom, het is een manier van werken. Gebiedsgericht werken draait niet meer alleen om het werk van de gebiedsregisseurs. Doel is om uit de dynamiek in de gemeenschap optimaal rendement te halen waarbij een coproductie ontstaat tussen inwoners, gemeente en andere partners in de wijk.
Zo hebben niet alleen de gebiedsregisseurs maar ook de beleidsmedewerkers, BOA’s, toezichthouders en de opzichters en andere medewerkers de rol om de samenwerking op te zoeken en door te ontwikkelen. Het doel hierbij is om inwoners te ondersteunen bij het waarmaken van hun dromen en ideeën in hun eigen straat, buurt of wijk. In 2018 wordt gebiedsgericht werken verder verankerd in onze werkwijzen. Een voorbeeld hiervan is dat het Cluster Handhaving sinds 2017 buurtgericht te werk gaat. Elke BOA heeft een eigen wijk. Dat maakt ze bekender, makkelijker aanspreekbaar en maakt het makkelijker om een eigen netwerk op te bouwen en te onderhouden.
1. Gebiedsgericht werken
4. Werkwijze nastreven waarin de buurtregisseurs de incubator-rol vervullen.
Onze rol daarbij is, zowel in de gemeentelijke organisatie als in de gemeenschap afhankelijk van de situatie. Zo kunnen wij bijvoorbeeld aanjager, projectleider, sparringpartner, organisator of subsidieverstrekker zijn. In 2018 werken wij meer toe naar een situatie waarvoor bovenstaande niet meer alleen geldt voor de gebiedsregisseurs.
1. Gebiedsgericht werken
5. Werkwijze nastreven waarbij medewerkers met specifieke kennis worden gerekend tot de flexibele schil van de buurtregisseurs.
Om burgerparticipatie ten volle te laten slagen moeten alle medewerkers in staat zijn om inwoners op de juiste wijze te woord te staan en te ondersteunen bij initiatieven. Een aantal mensen heeft hierin, vanuit hun positie binnen de organisatie, een nadrukkelijkere rol dan anderen, zoals beleidsmedewerkers. Zij dienen betrokken en, waar nodig, ondersteund te worden door de gebiedsgebonden medewerkers (zoals bijvoorbeeld de gebiedsregisseurs) en vice versa.
Over het daadwerkelijk creëren van een flexibele schil zijn, na wijziging van het college, andere inzichten ontstaan. Het streven is niet meer gericht op het creëren van een flexibele schil omdat wij nastreven dat iedereen in de organisatie die in aanraking komt met gebiedsgericht werk van het belang hiervan doordrongen is en een bijpassende werkwijze in de praktijk brengt. Dit is niet langer voorbehouden aan een beperkt organisatieonderdeel.
1. Gebiedsgericht werken
6. Het ambtelijk apparaat, het college en de raad gaan naar de mensen toe om hen te prikkelen met ideeën, maar ook om informatie uit te wisselen en ideeën op te halen.
In 2018 gaan wij hiermee aan de slag door interactief te werken en met inwoners diverse thema's en projecten door te ontwikkelen, zoals de Jongerenraad, Veranderlabs Jeugd en Vertrouwensexperiment, thema Verweven, interactieve betrokkenheid bij herinrichtingen en bouwprojecten, prestatieafspraken met huurdersbelangenverenigingen en woningcorporaties, de buurt-WhatsApp en digitale buurtplatforms. Om deze werkwijze nog beter in onze cultuur te verankeren worden de medewerkers in 2018 getraind via de interactieve methode Serious Gaming. Wij willen ook de gemeenteraad graag kennis laten maken met deze methode.
1. Gebiedsgericht werken
7. Op korte termijn besluit de raad over een oplossing voor het huisvestingsprobleem van de Turkse Gemeenschap.
Op verzoek van uw raad vinden er twee onderzoeken plaats:
1. De optie om het gebouw 'The Lounge' in te zetten voor de Turkse Gemeenschap;
2. De optie om alsnog het gebruik van het pand aan Bleekvelden 21 te legaliseren.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 622 | 653 | 676 | 676 | 675 | 675 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Lasten | 4.973 | 4.674 | 4.699 | 4.684 | 4.674 | 4.662 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -4.351 | -4.020 | -4.023 | -4.009 | -3.999 | -3.987 |