Programma
7. Jeugdbeleid en onderwijs
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 2.135,17
2,1%
Lasten
€ 13.617,55
13,6%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Wet Publieke Gezondheidszorg | N.v.t. | N.v.t. | |
Publieke gezondheidszorg (GGD) | N.v.t. | N.v.t. | |
Wet op de Jeugdhulp | N.v.t. | N.v.t. | |
Jeugdzorg | N.v.t. | N.v.t. | |
Algemeen Jeugdbeleid | N.v.t. | N.v.t. | |
Verordening leerlingenvervoer | N.v.t. | 15-juni-15 | N.v.t. |
Nota “Kadernota Transitie Jeugdzorg” | N.v.t. | 21-jan-13 | N.v.t. |
Nota “Ik ben de toekomst” Integraal jeugdbeleid Geldrop-Mierlo | 2011-2015 | 7-dec-10 | N.v.t. |
Notitie brede scholen | N.v.t. | 25-jun-07 | N.v.t. |
Integraal Huisvestingplan Onderwijs (IHP) | 2015-2020 | 30-mei-16 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
7. Jeugdbeleid en onderwijs
1. Ontwikkelen van ontplooiingsmogelijkheden voor jeugdigen.
We willen bereiken dat jeugdigen zich nog beter ontwikkelen en hen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. In 2016 is daarom met partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gestart met de ontwikkelrichting (voorschoolse) educatie. Binnen de ontwikkelrichting vragen we partijen om toekomstbestendige kind centra of dag-arrangementen te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor alle kinderen en waarbij de verschillende leefwerelden van een kind in elkaar overvloeien. Het doel is om dit in 2017 gereed te hebben zodat per 1 januari 2018 gestart kan worden met de uitvoering.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
2. Projecten gericht op jongeren stimuleren.
In 2016 is de succesvolle aanpak van 'jong leiderschap', waaruit het Cruyff court is voortgekomen, doorontwikkeld binnen het Veranderlab jeugd. In het Veranderlab jeugd hebben kinderen en jongeren hun eigen verhaal verteld. Ook bood het Veranderlab jeugd de mogelijkheid voor jeugdigen om aan de slag te gaan met eigen initiatieven, zoals de mini-bios en zaalvoetbaltoernooi. De aanpak van het Veranderlab jeugd zetten we in 2018 voort waarbij jong leiderschap en talentontwikkeling de uitgangspunten zijn. Braakhuizen United is een goed voorbeeld van een project waarbij talentontwikkeling centraal staat. Ook zullen we in dit kader in 2018 uitvoering geven aan een jongerenraad. In 2017 zal samen met de raad en jeugdigen worden bekeken op welke wijze hier exact inhoud aan moet worden gegeven.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
3. Met de JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) willen we een gezondere leefstijl voor jongeren realiseren door hen meer te laten bewegen en gezonder te laten eten.
Geldrop-Mierlo is, volgens afspraak nog tot en met 2017 JOGG gemeente. Om de resultaten hiervan
te kunnen bestendigen, willen we graag in de toekomst JOGG gemeente blijven.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
4. Werkwijze hanteren waarin wordt ingestoken op het voorkomen van overlast door jongeren.
- We willen bereiken dat de jeugdoverlast door jongeren zo min mogelijk is. In samenwerking met ketenpartners zetten we in op een preventieve aanpak: we brengen (hang)jeugdgroepen in beeld en stellen een gezamenlijke aanpak vast. Indien nodig is er in samenwerking met het CMD/PlusTeam aandacht voor een persoonsgerichte aanpak gericht op jongeren die structureel overlast veroorzaken of zelfs crimineel gedrag vertonen. Deze aanpak wordt in de komende periode voortgezet.
- Om onze kinderen op de toekomst voor te bereiden zetten we in op een zo spontaan als mogelijk naleefgedrag van onze jeugd en inwoners. Om dat voor elkaar te krijgen wordt, veelal projectmatig, ingezet op duurzame gedragsverbetering. Een goed voorbeeld daarvan is 'De Beestenbende'. Binnen die aanpak worden kinderen vanuit hun eigen leefwereld en intrinsieke motivatie beïnvloed om geen zwerfafval op straat te gooien. Het is daarnaast van belang alle in- en externe partijen die van invloed kunnen zijn op dat spontane naleefgedrag bij de totaalaanpak te betrekken. Zodat bijvoorbeeld voorzieningen, beleid, de openbare ruimte, etc. aansluiten op het gedrag dat wordt gevraagd.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
5. Beleid voeren dat gericht is op uitbreiding van het aantal brede scholen in gemeente.
Uitbreiding van het aantal brede scholen waarbij naast een inhoudelijke samenwerking tussen de partijen ook bekeken wordt of dit gebouwelijk te realiseren is. Daarvoor voeren we de regiefunctie van de gemeente verder uit door het stimuleren en faciliteren van initiatieven om te komen tot brede scholen. In het kader van de brede schoolontwikkeling wordt ingestoken op inzet van leegstaande onderwijsruimten binnen de schoolgebouwen voor huisvesting voor peuterspeelzaalwerk en/of kinderopvang. Afhankelijk van de situatie zijn hier kosten aan verbonden. Om dagopvang mogelijk te maken in een schoolgebouw worden de kosten van de aanpassingen door belast aan de partij voor kinderopvang en/of middels de huurinkomsten terugontvangen. We willen bereiken dat de ontwikkeling van jeugdigen zo ononderbroken mogelijk verloopt. Dit is een voorwaarde voor talentontwikkeling en daarmee een belangrijk speerpunt binnen de visie op Jeugd en Onderwijs. Vanuit het principe van de doorgaande ontwikkel-lijn en de integrale kindcentra gedachte zetten we in op goede afstemming tussen voorschoolse voorzieningen en het onderwijs. Daarbij is het belangrijk om de ontwikkeling in het kader van passend onderwijs te volgen en indien nodig hier op in te spelen.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
6. Stimuleren van schoolmaatschappelijk werk vanuit CMD.
Schoolmaatschappelijk werk is een taak die de klantadviseurs jeugd van het CMD oppakken. Er ligt een plan als basis voor de verdere uitwerking. De scholen in Geldrop-Mierlo zijn verdeeld over de klantadviseurs zodat iedere school een vast aanspreekpunt heeft bij het CMD. Met de directeur en de leerlingbegeleiders zijn per school afspraken gemaakt over de invulling die bij de betreffende school past.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
7. Stimuleren van goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in gemeente.
Wij willen multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen met een kwalitatief goede onderhoudsstaat. In mei 2016 is het IHP 2015-2020 vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin is de meerjarenvisie opgenomen met betrekking tot onderwijshuisvesting. In 2018 wordt de uitvoering van de diverse planvoorstellen in het IHP 2015-2020 voortgezet. Het planvoorstel gecombineerde nieuwbouw basisscholen wijk Skandia werd in mei 2016 niet vastgesteld. Uw raad gaf ons de opdracht om met de betrokken schoolbesturen in overleg te gaan voor een meer integrale variant waar mogelijk ook andere maatschappelijke functies ondergebracht konden worden. Onlangs heeft hierover een inhoudelijk discussie in de Leefkamer plaatsgevonden.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
8. Realiseren van gemeentelijk beleid gericht op kwantitatief en kwalitatief leerlingenvervoer.
Ook in 2018 zal, in overleg met de aanbieder van het vervoer, voor een zo goed mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer gezorgd worden. Om de mening van de ouders hierover mee te kunnen nemen zal regelmatig overleg gevoerd worden met de cliëntenraad Leerlingenvervoer.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
9. Samenwerking opzoeken met onderwijs en bedrijfsleven om positie van werkenden en werkzoekenden op arbeidsmarkt te verbeteren.
Samen met het ondernemersplatform worden werkgevers en werkzoekenden en in sommige gevallen scholieren met elkaar in contact gebracht. Denk hierbij aan initiatieven als het Meetingpoint, een Goeje Saeck en de samenwerking met het Strabrecht college voor profielwerkstukken. Ook kennisdeling en informatie-uitwisseling over bepaalde regelingen staat structureel op de agenda. We willen bereiken dat er beter wordt afgestemd tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om te voorkomen dat jongeren in de bijstand terecht komen. Senzer speelt hier een belangrijke rol. Aandachtspunten hierbij zijn passend onderwijs en de doorgaande leerlijn (inclusief arbeidsmarkt). Wat betreft de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt is er regionaal besloten geen nieuwe initiatieven op te starten tot dat er een overzicht is opgesteld van de bestaande initiatieven. In 2017 wordt er een overzicht gemaakt van de huidige projecten, doelgroepen en financieringsstromen en wordt er getracht beter gebruik te maken van het bestaande netwerk onderwijs-arbeidsmarkt. Afhankelijk van de uitkomsten van het overzicht, worden in 2018 nieuwe initiatieven opgestart.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
10. Beleid wordt gestuurd vanuit de leefwereld van de jeugd en jongeren. Het Veranderlab stuurt dit beleid en voert de activiteiten mede uit.
Wij luisteren naar onze jeugdigen en stellen vragen. Wat zijn de ideeën, wensen, behoeften en op welke wijze kunnen wij hier samen uitvoering aan geven? Dit is niet alleen 'praten mét jeugdigen', maar ook samen 'werken' met jeugdigen. Deze aanpak stimuleert het persoonlijk leiderschap van deze jongeren.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
11. Het aanpakken van laaggeletterdheid is een speerpunt.
Vooruitlopend op het landelijke actieplan laaggeletterdheid, hebben diverse partijen in onze arbeidsmarktregio de handen ineen geslagen en een convenant aanpak laaggeletterdheid ondertekend. In dit convenant spreken de convenantpartners af dat zij hun inspanningen willen bundelen en gezamenlijk laaggeletterdheid willen voorkomen en aanpakken. Als gevolg van het convenant zijn diverse partijen al aan de slag gegaan met een aanpak van laaggeletterdheid vanuit hun eigen organisatie. Zo hebben de bibliotheken in de regio het initiatief genomen tot de oprichting van een Taalhuis en Taalpunten in Helmond en alle dorpen waar zij actief zijn waaronder Geldrop-Mierlo. Het Taalhuis (in Geldrop) en het Taalpunt (in Mierlo) zullen centrale punten vormen in de aanpak van laaggeletterdheid, waar informatie beschikbaar is voor laaggeletterden, hun omgeving en professionals, waar vraag en aanbod samenkomen en waar nieuwe ontmoetingen en initiatieven ontstaan. Bekostiging vindt hoofdzakelijk plaats uit de WEB-middelen die ingezet worden via de gemeente Helmond.
7. Jeugdbeleid en onderwijs
12. De visie van schoolbesturen en de opties rond renovatie/nieuwbouw van het Strabrecht College zijn mede input voor het IHP.
In mei 2016 is het IHP 2015-2020 vastgesteld. Een van de planvoorstellen betrof de nieuwbouw van het Strabrecht College. In 2017 is gestart met het nieuwbouwtraject. De eerste stap in dit proces was de aanbesteding van het bouwmanagementbureau. In 2018 wordt met het nieuwbouwtraject verder gegaan en zal worden ingestoken op de aanbestedingsprocedure voor de architect. Afhankelijk van de doorlooptijd van dit traject, zullen ook de eerste stappen worden gezet voor het aanbestedingstraject van de bouw.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 464 | 395 | 410 | 410 | 410 | 410 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 14.586 | 12.573 | 12.889 | 15.409 | 13.465 | 13.942 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 502 | 1.726 | 1.725 | 543 | 678 | 1.111 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 655 | 620 | 728 | 748 | 793 | 813 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 152 | -1.106 | -997 | 205 | 115 | -298 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -14.274 | -11.071 | -11.482 | -15.204 | -13.171 | -13.235 |