Programma
3. Veiligheid en handhaving
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 133,36
0,1%
Lasten
€ 1.986,16
2,0%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Kadernota Integraal veiligheidsbeleid 2015-2018 | 2015-2018 | 31-aug-15 | Medio 2018 |
Uitvoeringsprogramma Veiligheid | 2017 - 2018 | V.k.a. | Medio 2018 |
Actieplan aanpak georganiseerde criminaliteit | 2016 - 2018 | N.v.t. | 2019 |
Handhavingsbeleidsplan ‘Samen gericht handhaven’ | 2017-2020 | Eind 2017 | |
Uitvoeringsprogramma handhaving | 2018 | Begin 2018 | |
Beleidsplan Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2015-2019 | 2015-2019 | N.v.t. | 2019 |
Doelen & prestaties
3. Veiligheid en handhaving
1. De sociale en fysieke kwaliteit van de woonomgevingen bevorderen via het buurtwerk 2.0.
De sociale kwaliteit van de woonomgeving wordt vooral bepaald door de – relaties tussen – de bewoners zelf en eventueel andere aanwezige personen. De sociale kwaliteit kan onder druk komen te staan door verschijnselen als woonoverlast, burengerucht, multi probleemgezinnen/-huishoudens, overlast gerelateerd aan illegale bewoning, drugspanden en verwarde personen.
Er wordt op diverse manieren gewerkt om via de methodiek van gebiedsgericht werken de sociale cohesie te bevorderen. Denk hierbij aan de prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersorganisaties om de leefbaarheid (en daarmee de veiligheid) in de wijken te verbeteren.
Het CMD en het Plusteam worden ingezet in het kader van zorg, jeugd en/of inkomen om multi problematiek aan te pakken (“1 gezin, 1 plan, 1 coach”). Daarnaast is inzet van het Veiligheidshuis bij complexe casuïstiek mogelijk.
Bij complexe buurtproblemen kan een beroep worden gedaan op de inzet van buurtbemiddeling.
De mogelijkheden van de nieuwe wet Aanpak woonoverlast worden verder verkend en indien mogelijk toegepast. De verordening (APV) wordt daartoe aangepast en zo spoedig mogelijk aan uw raad voorgelegd. Door de invoering van deze nieuwe wet krijgt de burgemeester de mogelijkheid om specifieke gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevers in zowel huur- als koopwoningen.
Er wordt verder invulling gegeven aan het geactualiseerde Damoclesbeleid (woning/bedrijfssluiting op grond van bijvoorbeeld het aantreffen van hennep) maar ook aan nieuwe wetgeving op dit gebied. Zo komt er een nieuwe wet om ook sluiting mogelijk te maken wanneer er sprake is van voorbereidingshandelingen tot het maken van drugs en ligt er een wetsvoorstel om te komen tot de Wet gesloten coffeeshopketen, in de volksmond ook wel de “Wietwet” genoemd, om ontheffing te kunnen verlenen aan professionele wiettelers.
Er wordt gewerkt aan het verder uitvoering geven aan landelijke en regionale aanpak van verwarde personen.
De fysieke kwaliteit van de woonomgeving wordt vooral bepaald door de inrichting, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. In onze gemeente wordt daarbij vooral de aanpak van "kleine" ergernissen zoals overlast hondenpoep en parkeerproblemen genoemd.
Er zijn diverse aanpakken ontwikkeld om bewoners te wijzen op de gezamenlijke en eigen verantwoordelijkheid voor een buurt. Denk hierbij aan de buurt WhatsApp om samen verdachte situaties (woninginbraken) te signaleren of aan de woning beter te beveiligen tegen inbrekers.
Om te weten wat onze inwoners van de veiligheid en leefbaarheid in hun buurt vinden, zijn in augustus 2017 de enquêtes om mee te doen aan de Veiligheidsmonitor verspreid – via een steekproef – onder 2.366 inwoners. De Veiligheidsmonitor is een onderzoek op wijkniveau naar criminaliteit, (on)veiligheid, buurtproblemen en het optreden van gemeente en politie. De resultaten van dit onderzoek worden in maart 2018 verwacht en worden gebruikt bij het vormgeven en evalueren van het veiligheidsbeleid.
3. Veiligheid en handhaving
2. Werkwijze nastreven waarin gebiedsgericht werken van de BOA’s wordt gestimuleerd en waar de medewerkers die zich bezighouden met handhaving en veiligheid worden gerekend tot de flexibele schil.
Vanuit handhaving wordt steeds meer buurtgericht gewerkt. Elke BOA heeft een eigen wijk. Dat maakt ze bekender, makkelijker aanspreekbaar en maakt het makkelijker om een eigen netwerk op te bouwen en onderhouden. Dat moet worden doorontwikkeld en leiden tot beter zicht op wat er speelt en leeft en moet ook de samenwerking met onze inwoners vergemakkelijken. (Zie ook: programma 1 Gebiedsgericht werken).
3. Veiligheid en handhaving
3. Werkwijze voortzetten waarin handhaving integraal wordt opgepakt en aansluit op andere programma’s.
De aanpak van problemen en kansen geschiedt zo veel als mogelijk in samenwerking met in- en externe partners alsook samen met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Zo veel als mogelijk preventief en op basis van de juiste informatie, maar waar nodig worden notoire probleemveroorzakers adequaat en snel aangepakt. (Zie ook: programma 1 Gebiedsgericht werken).
3. Veiligheid en handhaving
4. Het stimuleren van scherper beleid waarin onze bevoegdheden maximaal worden ingezet en bestuursrechtelijke maatregelen worden getroffen op veiligheids- en handhavingsgebied.
We gaan in 2018 een integraal veiligheidsbeleidsplan opstellen en eind 2017 een geactualiseerd handhavingsplan. Zie hiervoor 5 en 6.
3. Veiligheid en handhaving
5. Opstellen Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid en uitwerken in uitvoeringsprogramma’s.
Iedere raadsperiode wordt er een Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid opgesteld. Medio 2018 wordt gestart met een nieuwe cyclus om te komen tot een nieuwe kadernota om de regierol van de gemeente verder vorm te geven. Dit houdt in dat er met de nieuwe gemeenteraad prioriteiten op het gebied van veiligheid moeten worden gesteld. Actuele ontwikkelingen, zoals radicalisering, verwarde personen, ondermijnende criminaliteit en Veilige Publieke Taak moeten hierin een plek krijgen en vervolgens worden vertaald in tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s.
3. Veiligheid en handhaving
6. Opstellen nieuw handhavingsbeleidsplan en uitwerken in uitvoeringsprogramma’s.
Eind 2017 wordt het integrale handhavingsbeleidsplan opgesteld, voor de komende 4 jaren, en aan de raad voorgelegd. Dit zijn we op basis van het Besluit Omgevingsrecht en Ministeriële regeling omgevingsrecht verplicht en het is ook conform de toezegging die we aan de provincie Noord-Brabant, in het kader van het toezicht, hebben gedaan. Uitgangspunten vanuit het huidige Integraal Veiligheidsbeleid worden daarin ingepast en ook als zodanig vertaald naar de uitvoering. Dat betekent dat sterk wordt ingezet op de aanpak van kleine ergernissen en de ondermijnende criminaliteit, zoals Damoclesbeleid en nieuwe wet aanpak woonoverlast. Die zijn namelijk sterk van invloed op de (beleving van) veiligheid en (de beleving) van de kwaliteit van de directe woon-, werk- en leefomgeving. Mocht het nieuwe Integrale Veiligheidsbeleid (2018) dermate afwijkend zijn ten opzichte van het vigerende beleid dan kan dat in de toekomst tot aanpassing/accentuering van het op te stellen Handhavingsbeleidsplan leiden. Uitvoering van het handhavingsbeleid vindt plaats op basis van de jaarlijks vastgestelde Uitvoeringsprogramma's. Het handhavingsbeleid wordt op twee pijlers gebaseerd; dat zijn de aanpak van kleine ergernissen en de aanpak van de ondermijning.
3. Veiligheid en handhaving
7. Instellen van een informatieknooppunt en vervolgens gebruik hiervan stimuleren bij buurtregisseurs en medewerkers van de flexibele schil om de handhavings- en veiligheidsinzet te ondersteunen met objectieve gegevens.
Om de rol in het kader van veiligheid en handhaving goed op te kunnen pakken is het van belang om over voldoende informatie te beschikken. Om de bestuurlijke informatiepositie te versterken wordt er een informatieknooppunt ingericht om meer en beter informatiegestuurd te kunnen werken. Dit informatieknooppunt moet inzicht gaan geven in welke informatie waar beschikbaar is. Er zal nog nader moeten worden onderzocht op welke wijze structuur kan worden gegeven aan dit informatieknooppunt en hoe de beschikbare informatie gebruikt kan en mag worden (signaleren, bundelen, koppelen, delen, analyseren). De bemensing van het informatieknooppunt wordt binnen de bestaande formatie, budgettair neutraal, opgelost.
3. Veiligheid en handhaving
8. Adequate brandweerzorg en professionele voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De implementatie van de Toekomstvisie brandweerzorg van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, inclusief het Personeel en Materieelspreidingsplan, wordt afgerond. Er wordt geïnvesteerd in arbeidshygiëne en innovatie voor de bluswatervoorziening. In de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing is de Veiligheidsregio verantwoordelijk voor de multidisciplinaire coördinatie, opschaling en opleiding van de crisisteams. In dit kader wordt gewerkt aan een geactualiseerde visie op crisisbeheersing. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor de planvorming, het opleiden en oefenen van de processen en teams Bevolkingszorg. Periodiek worden oefeningen en trainingen georganiseerd voor bestuurders en ambtenaren op het gebied van rampenbestrijding.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het veiligheidshuis Brabant Zuidoost is een samenwerkings-verband tussen gemeenten, (justitiële) overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het doel is de verbetering van veiligheid en leefbaarheid in de 21 gemeenten in Brabant Zuidoost. Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het Veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners. Het landelijk kader richt zich specifiek op het veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek. In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor. Het Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De kracht van het veiligheidshuis is een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties om problemen op het gebied van veiligheid beter aan te pakken. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.
Problemen worden in een mix van preventie, repressie en zorg aangepakt. Zo wordt geprobeerd potentieel grote problemen klein te houden. De casussen worden aangepakt middels de werkwijze Casus Op Maat.Veranderingen en ontwikkelingen
In 2014 heeft het Veiligheidshuis definitief de weg ingeslagen van het richten op bepaalde doelgroepen naar het voeren van procesregie op complexe casuïstiek de methode van Casus op Maat (COM-zaken). Daarvoor vormen de uitgangspunten van het Landelijk kader Veiligheidshuizen de basis. In de strategische agenda van het Veiligheidshuis (vastgesteld in oktober 2014) is er aandacht voor de verbinding tussen de lokale zorg/sociale keten en de meer centrale georganiseerde strafketen. In 2016 is de rechtsvorm gewijzigd en is de Stichting Beheer en Exploitatie veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht. Besloten werd om hierin deel te nemen.
In 2016 is gestart met de methodiek Persoonsgerichte Aanpak (PGA) voor een effectieve aanpak van hotshots (kopstukken/-sleutelfiguren). Deze systeemaanpak richt zich op daders van HIC-feiten, problematische jeugdkopstukken en andere personen die via de driehoek als veiligheidsprobleem zijn aangewezen.
In 2016 is in het veiligheidshuis de Expertisetafel Radicalisering ingericht. Dit overleg is beschikbaar voor ondersteuning, advies en COM-zaken voor de schaalgrootte Oost Brabant voor wat betreft signalen/cases met betrekking tot radicalisering.
Na de samenvoeging van de twee veiligheidshuizen in de regio is besloten om naar een verdeelsystematiek te gaan.Risico’s
Alle 21 gemeenten uit de regio nemen deel aan de Stichting veiligheidshuis en dragen daaraan bij. De meerwaarde van het veiligheidshuis wordt door sommige gemeenten in twijfel getrokken, het risico bestaat dat één (of meerdere) van de gemeenten zullen afhaken.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
De gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties en strafrechtpartners.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Samenwerking met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
In 2015 werden de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom vertegenwoordigd in het Dagelijks bestuur: lid: burgemeester P. Verhoeven (Heeze-Leende) en wethouder C.E.P. van Brakel (wethouder gemeente Nuenen c.a.).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
9.286
14.302
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
De beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) zijn verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Geldrop-Mierlo valt onder de Peelregio.
Bijdrage aan verbonden partij
Regionaal Informatie en Expertisecentrum Oost-Brabant (RIEC) en Bestuurlijk Ondersteuningsteam (BOT)
Het RIEC en het BOT ondersteunen gemeenten en andere veiligheidspartners bij de herkenning en aanpak van georganiseerde criminaliteit.
Bijdrage aan verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) voert taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen;
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak;
- Het - samen met GGD - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing. De gemeentelijke brandweer is per 1 januari 2014 overgegaan naar de Veiligheidsregio conform de Wet veiligheidsregio's (Wvr). De gemeenschappelijke regeling is hierop aangepast.
Veranderingen en ontwikkelingen
Voor de hele organisatie gelden voor 2018 drie thema's':
- op orde houden van de toebedeelde taken;
- implementatie Toekomstvisie brandweerzorg;
- doorontwikkeling.
Ten behoeve van die doorontwikkeling is in 2015 een start gemaakt met een bestuurlijke visie op crisisbeheersing. Ook zijn in 2016 bestuurlijke werkgroepen gevormd voor zowel een visie op innovatie als op scope van de veiligheidsregio in 2025. Besluitvorming zal plaatsvinden in 2018.
In het kader van de innovatie van de bluswatervoorziening voorziet de begroting 2018 in een investering waardoor de gemeentelijke bijdrage is verhoogd.
De Gemeenschappelijke Meldkamer zal op termijn worden ondergebracht in de Landelijke Meldkamer Organisatie. Vooruitlopend daarop zullen de meldkamers van VRBZO en Veiligheidsregio Brabant-Noord in 2018 worden samengevoegd tot de Meldkamer Oost Brabant, werkend vanuit Den Bosch.Risico’s
In de begroting 2018 VRBZO is de laatste jaarschijf van de bij de regionalisering afgesproken bezuinigingen verwerkt.
Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: burgemeester B. Link.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen, volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
1.676.076
1.670.389
Bijdrage piketregeling oranje
6.476
6.552
Bijdrage gemeentelijke rampenbestrijding,
3.360
3.400
Bijdrage gemeentelijke bevolkingszorg
1.731
1.751
Totaal
1.687.643
1.682.093
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
prognose
prognose
Eigen vermogen
9.172.324
6.582.806
5.997.806
Vreemd vermogen
21.997.544
38.092.597
42.516.450
Resultaat boekjaar
2.412.471
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 79 | 131 | 133 | 133 | 133 | 133 | |||||||||
| |||||||||||||||
Lasten | 1.875 | 1.898 | 1.986 | 1.986 | 1.985 | 1.983 | |||||||||
| |||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.796 | -1.767 | -1.853 | -1.852 | -1.852 | -1.849 |