Programma
6. Zorg, welzijn en cultuur
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 1.812,17
1,8%
Lasten
€ 14.666,56
14,7%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 | N.v.t. | 11-juni-16 | N.v.t. |
Verordening Jeugdhulp | N.v.t. | 2016 | N.v.t. |
Wet langdurige zorg (voorheen AWBZ) | N.v.t. | N.v.t. | |
Nota “Persoonlijk & Dichtbij” visie op meedoen in de samenleving | N.v.t. | 4-juni-12 | N.v.t. |
Verordening maatschappelijke participatie 2013 gemeente Geldrop-Mierlo | N.v.t. | 17-dec-12 | N.v.t. |
Nota “Voor Elkaar; Visie op meedoen in de samenleving II” | N.v.t. | 17-dec-2012 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 30-juni-08 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid particuliere eigendom | N.v.t. | 30-nov-09 | N.v.t. |
Algemene Subsidieverordening Geldrop-Mierlo 2017 | N.v.t. | 19-dec-16 | N.v.t. |
Cultuurnota 2012-2015 ‘Cultuur ... van wezenlijk belang' | N.v.t. | 16-jan-12 | 2017 |
Doelen & prestaties
6. Zorg, welzijn en cultuur
1. Uitbouwen bestaande vrijwillige ondersteuning en ontwikkelen nieuwe initiatieven in het kader van Gebiedsgericht werken.
Het doel is om inwoners te ondersteunen bij het waarmaken van hun dromen en ideeën in hun eigen straat, buurt of wijk. De rol van gebiedsregisseurs, BOA’s, toezichthouders, opzichters, etc. daarbij is, zowel in de gemeentelijke organisatie als in de gemeenschap verschillend, afhankelijk van de situatie. Zo kunnen zij bijvoorbeeld aanjager, projectleider, sparringpartner, organisator of subsidieverlener zijn. De rol wordt bepaald aan de hand van de behoefte vanuit de inwoners. In 2018 blijven de gebiedsregisseurs ondersteuning bieden in de wijk.
6. Zorg, welzijn en cultuur
2. Herzien van het subsidiebeleid.
Eind 2017 wordt de kadernota herziening subsidiebeleid in de raad behandeld, in 2018 zullen de eerste stappen gezet worden om te komen tot een subsidiebeleid dat meer gericht is op het bereiken van relevante maatschappelijke effecten.
6. Zorg, welzijn en cultuur
3. Laagdrempelig houden van CMD.
In 2018 ontwikkelt het Centrum Maatschappelijke Deelname (CMD) zich door op de ingeslagen weg. De kwaliteit van de dienstverlening en de waardering hiervan zijn bij deze doorontwikkeling centrale punten. De klant staat centraal. Het CMD werkt samen met zowel vrijwilligers als professionele partners om de ondersteuningsvraag van mensen zo goed mogelijk te kunnen faciliteren.
6. Zorg, welzijn en cultuur
4. Inzet op preventiebeleid door preventieaanbod te geven aan burgers.
Preventie is een breed begrip en raakt vele beleidsterreinen. Het gaat primair om het voorkomen van negatieve ontwikkelingen en effecten. Er is dan ook een breed palet aan activiteiten onder deze noemer:
- In het gezondheidsbeleid is het een primaire taak voor de gemeente om o.a. door inzet van de GGD activiteiteninzet te plegen op gezondheidspreventie en leefstijl bij ouderen en met name jongeren. Daarnaast worden diverse activiteiten ontwikkeld met diverse partners op het gebied van gezondheidspreventie. Onder andere heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar geluk onder kinderen. De samenwerking met partners in het huidige projecten verlopen voorspoedig. Niet alleen met sportverenigingen en scholen, maar ook met Buurtsportcoaches en verschillende bedrijven die in onze gemeente gevestigd zijn. In het kader van deze samenwerking stellen organisaties tijd, organisatiekracht en soms ook middelen beschikbaar voor het project. Dit kan zowel financieel als in natura (producten).
- Geldrop-Mierlo is, volgens afspraak nog tot en met 2017 JOGG gemeente. Om de resultaten hiervan te kunnen bestendigen, willen we graag in de toekomst JOGG gemeente blijven.
- Naast projecten gericht op jongeren, richten we ons met het project “Activerend Huisbezoek” op onze oudere inwoners. Het “Activerend Huisbezoek” heeft als doel ouderen te informeren over zaken als wonen, maatschappelijke participatie en gezondheid in het licht van het ouder worden.
- Tenslotte wordt in 2018 de brede buurtgerichte pilot op het gebied van preventief jeugdbeleid voortgezet: het praktijkexperiment Pedagogische Buurt 0.18 in de wijk Braakhuizen Noord. In een continue interactief proces spreken buurtbewoners en sleutelfiguren in de wijk met elkaar over opvoeden en opgroeien. Vervolgens worden inwoners daar waar mogelijk met vaardigheidstrainingen en minibudgetten voor activiteiten in staat gesteld een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan het realiseren van een fijn opgroei- en opvoedklimaat voor iedereen. De essentie van het project sluit aan bij het preventief jeugdbeleid wat binnen de gemeente wordt nagestreefd.
- Vanuit het CMD worden diverse preventieve activiteiten ontplooid gericht op individuele inwoners. Door een algemeen toegankelijk aanbod te genereren voor inwoners wordt een (zwaarder) beroep op ondersteuning voorkomen. Voorbeelden zijn: een preventieve inzet op scholen, mantelzorgactiviteiten, formulierenspreekuur etc.
6. Zorg, welzijn en cultuur
5. Woonservice gemeente in samenwerking met senioren vormgeven met gemeente als aanjager (uitnodigend beleid).
Vanuit de gemeente worden betrokken partijen uit het bedrijfsleven, ouderenorganisaties, onderwijs en zorginstellingen uitgenodigd om mogelijkheden te onderzoeken voor ondersteuning van ouderen met een zorgvraag. Hierbij zou onder andere gedacht kunnen worden aan de inzet van studenten in het kader van een werk-leerbedrijf en de inzet van technologie. In 2017 worden hiervoor verkennende gesprekken gevoerd.
6. Zorg, welzijn en cultuur
6. Werken met bijpassende infrastructuur door middel van: Flexibel omgaan met woningaanpassingen en mogelijkheden;Op- uitbouw van digitale infrastructuur;Overkoepelende aanpak infrastructuur initiëren;Woningaanpassing.
Zie punt 5.
6. Zorg, welzijn en cultuur
7. Stimulatie verenigingsleven vastleggen in beleid.
Komt aan de orde bij de herijking van het subsidiebeleid. Zie punt 2.
6. Zorg, welzijn en cultuur
8. Uitbreiden vrijwilligers beleid via: Stimuleringsprogramma vrijwilligers ontwikkelen; Aanbieden begeleiding vrijwilligers;Hanteren primaire vrijwilligersverzekering.
De gemeente probeert op verschillende manieren het vrijwilligerswerk te stimuleren en te ondersteunen:
- De gemeente faciliteert het Steunpunt Vrijwilligerswerk (LEV groep). Dit steunpunt verstrekt informatie en advies, werft vrijwilligers, vindt vrijwilligerswerk en biedt persoonlijke ondersteuning bij initiatieven van onze inwoners. Ook bij het vasthouden van vrijwilligers en de doorontwikkeling van hun deskundigheid is het Steunpunt van dienst, zoals een reeks workshops voor (potentiële) bestuursleden.
- In 2018 blijven wij met het Steunpunt invulling geven aan onze visie "Persoonlijk en dichtbij".
- Voor de mensen en organisaties die vrijwilligers zoeken of vrijwilliger willen worden, is er daarnaast een digitale zoekoptie: de website VoorelkaarinGeldrop-Mierlo.nl. Deze website beoogt aanbod en vraag van vrijwilligers en mensen en organisaties met een hulpvraag bij elkaar te brengen. In 2018 continueren wij de communicatie en het beheer van de website in samenwerking met de LEV-groep.
- Maatschappelijk betrokken ondernemers willen zich graag inzetten voor vrijwilligers(organisaties) in onze gemeente. Om vrijwilligers(organisaties) en bedrijfsleven bij elkaar te brengen, is ‘Samen voor Geldrop-Mierlo’ in 2016 van start gegaan. Met behulp van deze stichting helpen bijvoorbeeld teams van bedrijven een dagje mee bij vrijwilligersorganisaties.
- In samenwerking met het Strabrecht college laten we onze jongere inwoners in aanraking komen met vrijwilligerswerk. Leerlingen van het Strabrecht zijn verplicht om een maatschappelijke stage te regelen. De gemeente (via het Steunpunt Vrijwilligerswerk) ondersteunt het Strabrecht hierbij.
- Via de collectieve vrijwilligersverzekering van de gemeente zijn alle vrijwilligers in de gemeente verzekerd tegen een groot aantal risico's dat met het doen van vrijwilligerswerk gepaard gaat. We hebben gekozen voor het meest uitgebreide dekkingspakket van VNG/Centraal Beheer Achmea.
6. Zorg, welzijn en cultuur
9. Speciale aandacht voor sport door voortzetten buurtsportcoaches.
Voor de inzet van onze buurtsportcoaches wordt in 2017 onderzoek gedaan naar een methode om voor dezelfde middelen meer uren te bewerkstelligen. Hiervoor vinden gesprekken plaats met diverse partijen. Integraal onderdeel van die gesprekken is de inrichting van een Sportservicepunt. Met de uitkomsten van het onderzoek gaan we in 2018 inhoudelijk aan de slag.
6. Zorg, welzijn en cultuur
10. Realiseren sportservicepunt.
Zie punt 9.
6. Zorg, welzijn en cultuur
11. Voeren actief beleid kunst en cultuur.
In 2017 word aan de gemeenteraad het cultuurbeleidsplan 2017 voorgelegd. Hierin worden vanuit de visie de ambities geformuleerd en hoe wij deze willen gaan bereiken in samenwerking met onze partners en inwoners.
6. Zorg, welzijn en cultuur
12. Verzelfstandiging SCC Hofdael.
De verzelfstandiging van SCC Hofdael is inmiddels een feit. SCC Hofdael blijft een belangrijke maatschappelijke partner.
6. Zorg, welzijn en cultuur
13. Evaluatie sportbeleid.
In 2017 is het traject gestart om te komen tot een nieuwe sportvisie binnen de gemeente Geldrop-Mierlo. Hierin worden de beleidsuitgangspunten vastgelegd op het terrein van sport en bewegen. Deze visie zal in samenspraak met onze partners op sportgebied worden opgesteld. In de eerste helft van 2018 zullen wij aan de raad een nieuwe sportvisie voorleggen.
6. Zorg, welzijn en cultuur
14. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen worden ondersteund. Concepten zoals bewegen op afstand, beweegtuinen voor ouderen worden voortgezet. De breedtesport wordt in het kader van JOGG uitgebouwd.
Ook in 2018 zal Sjors Sportief weer actief zijn. Er zijn in de kadernota voor dit project ook structurele middelen aangevraagd in het kader van de breedtesport. Ook in 2018 wil de gemeente Geldrop-Mierlo graag JOGG-gemeente blijven. De inzet blijft om kinderen op ene positieve manier uit te dagen om meer water te drinken, gezond te eten en meer te bewegen.
6. Zorg, welzijn en cultuur
15. Uitgangspunt voor het zwembadbeleid is kwalitatief goede zwemvoorziening voor de inwoners van Geldrop-Mierlo.
Op 31 oktober 2016 heeft de gemeente een nieuwe overeenkomst afgesloten met LACO over het behoud van de maatschappelijke functie van zwembad De Smelen. Binnen deze overeenkomst is het behoud van het zwembad geborgd. De looptijd van deze overeenkomst is tot en met 31 augustus 2018. Onderdeel van de afspraken is dat LACO en de gemeente willen komen tot een plan voor het ontwikkelen van het gebied rondom De Smelen. Dit traject is inmiddels gestart. In dit traject wordt een "go - no go" moment met de gemeenteraad opgenomen aan het eind van 2017.
6. Zorg, welzijn en cultuur
16. De raad gaat in gesprek met externe deskundigen en lokale partijen waarna het college een toekomstgericht cultuurplan opstelt.
Zie punt 11.
6. Zorg, welzijn en cultuur
17. De raad stelt in 2016 een bibliotheeknotitie vast.
Een waardevol onderdeel van ons cultuurplan is het behouden van een toekomstgericht bibliotheekwerk. Zie punt 11.
6. Zorg, welzijn en cultuur
18. In 2016 zal het subsidiebeleid herijkt worden.
Zie: punt 2.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering op basis van bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten. Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.
Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Tot voor enkele jaren werd daar de zogenaamde Helmondse methode toegepast die uitgaat van een index die opgebouwd is uit het gewogen gemiddelde van de loon en prijs index van de voorgaande vier jaren. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheids-bestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt dan toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden.
Risico’s
Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. De recente inventarisatie resulteert in een benodigde weerstandscapaciteit voor PG (Publieke Gezondheid)
van ca. € 1.900.000,-. Het bestuur heeft echter vastgesteld dat gestreefd moet worden naar een algemene reserve PG van maximaal 5% van de gemeentelijke bijdrage per inwoner, i.c. circa € 600.000,-. Indien zich risico’s voordoen boven dat (beperkte) bedrag dragen gemeenten daar dus het risico van. De algemene reserve PG bedraagt, inclusief het resultaat 2016, circa € 536.000,-. Voor een bedrag van € 1.900.000,- -/- € 536.000,- =
€ 1.364.000,- lopen de gemeenten dus een risico. Zie hieronder voor de eventuele verdeling daarvan over de gemeenten.
De risico-inventarisatie resulteert voor AZ (Ambulance Zorg) in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 1.500.000,-. Het bestuur heeft het maximum van de algemene reserve AZ echter vastgesteld op € 1.200.000,- zijnde het niveau per 1-1-2015.
Deze reserve bedraagt nu circa € 1.030.000,-.
Voor een bedrag van € 1.500.000,- -/- € 1.030.000,- =
€ 470.000,- lopen de gemeenten dus een risico.
Voor de gemeente Geldrop-Mierlo bedraagt het totale risico PG + AZ € 97.813,-.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m. de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname aan het Algemeen Bestuur en commissies door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur en financiële commissie: lid: wethouder G.M.J. Jeucken.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeentelijke uitgaven aan de GGD zijn gericht op de gehele bevolking van Geldrop-Mierlo. Diverse bevolkingsgroepen, met name de jeugd van 4 tot 19 jaar, krijgen de nadrukkelijke aandacht. De uitgaven vallen onder de productgroep Gezondheidszorg.
2017
2018
632.765
640.497
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
prognose
prognose
Eigen vermogen
3.036.506
1.926.000
3.075.000
Vreemd vermogen
13.903.237
13.759.000
14.725.000
Resultaat boekjaar
293.162
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.777 | 2.196 | 1.812 | 1.812 | 1.843 | 1.843 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 14.844 | 14.871 | 14.667 | 13.521 | 13.653 | 13.698 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -13.087 | -12.676 | -12.854 | -11.709 | -11.810 | -11.854 |