Programma
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 8.182,02
8,2%
Lasten
€ 9.619,29
9,6%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Afvalstoffenbeleidsplan | 2009-2014 | 29-jun-09 | N.v.t. |
Onderhoudsniveau (beeldkwaliteit) openbaar groen | 2012-2015 | 4-jul-12 | N.v.t. |
Advies Klankbordgroep afvalstoffenbeleid | N.v.t. | 4-jul-11 | N.v.t. |
Evaluatie hondenbeleid | N.v.t. | 26-mrt-12 | N.v.t. |
Gemeentelijk rioleringsplan | 2012-2017 | 1-okt-11 | 2017 |
Nieuwe gemeenschappelijke Regeling Cure | N.v.t. | 26-nov-12 | N.v.t. |
Groenbeleidsplan | N.v.t. | 20-jan-14 | N.v.t. |
Nota Duurzaamheid | 2016-2019 | 26-sept-16 | N.v.t. |
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | N.v.t. | 26-nov-12 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
1. Via Nedvang wordt aan elke gemeente in Nederland een vergoeding van € 1,19 per inwoner beschikbaar gesteld voor het tegen gaan van zwerfafval. Voor Geldrop-Mierlo is dit een bedrag van circa € 46.000,-.
Van deze vergoeding wordt o.a. een monitoringssysteem opgezet en onderhouden. Hierdoor kunnen we effecten zien van beleidsmaatregelen ook op de langere termijn. Naast een monitoringssysteem besteden we de vergoeding ook aan het IVN voor het opruimen van zwerfafval (voornamelijk bermen), huren we de Beestenbende in voor de verhoging van de bewustwording van schoolgaande kinderen en zijn er incidentele acties waar we graag medewerking aan verlenen.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
2. Beleid voeren dat het Manifest Materialentransitie ondersteunt om in 2020 te komen tot 5% restafval.
Vrijwel alle MRE-gemeenten (met uitzondering van gemeente Helmond) hebben in 2012 een manifest ondertekend om uiterlijk in 2010 te komen tot maximaal 5 % restafval. Binnen Cure wordt dan ook beleid voorbereid om te voldoen aan dit manifest.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
3. Innovaties bewerkstelligen in samenwerking met lokale marktpartijen om hergebruik te stimuleren.
Binnen het REnescience-concept is een zogenaamd Innovatieplatform opgenomen waarin diverse organisaties vertegenwoordigd zijn om via innovaties verder hergebruik te bevorderen. Met name lokale partijen zullen uitgenodigd worden om hierbij een rol te spelen.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
4. Mede erop sturen dat Cure deze zich verder ontwikkelt als kenniscentrum op afvalinzamelings- en verwerkingsgebied.
Binnen de regio is Cure actief als het gaat om onder andere regievoering bij aanbestedingen. Ook werkt Cure intensief samen met andere gemeenten en organisaties. Hierdoor kan Cure steeds meer een regierol vervullen in de regio en zich verder ontwikkelen als kenniscentrum.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
5. Regelmatig aanpassen hondenuitlaatroutes in overleg met inwoners.
Regelmatig worden hondenuitlaatroutes aangepast. Dat gebeurt altijd in overleg / op verzoek van inwoners.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
6. Onderzoek kattenoverlast.
De Dierenbescherming en de Stichting Straatkat zijn beide actief binnen de gemeente met de opvang van katten. Zij worden benaderd om samen een onderzoek op te starten naar kattenoverlast in de gemeente en wat inwoners daaraan kunnen doen als zij dat ervaren.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
7. Koppelingen van projecten gericht op duurzaamheid aan speerpunten.
Het betreft:
- Beperken energielasten en verduurzaming bestaande woningen.
- Faciliteren lokale duurzame energieprojecten.
- Verduurzaming gemeentelijk vastgoed.
- Verduurzamen openbare verlichting.
- Duurzaam inkopen.
- Duurzaamheid integreren in gemeentelijk beleid.
- Prestatieafspraken besparingen sociale woningen.
- Faciliteren verenigingen met energiebesparing.
- Faciliteren betrekken gemeenschap Geldrop-Mierlo.
- Stimuleren duurzame nieuwbouw.
- Energiebesparing via toezicht en handhaving.
- Aanpak regenwateroverlast.
9. Natuur, milieu en duurzaamheid
8. Geldrop-Mierlo is een ambitieuze, duurzame gemeente. In ieder plan zal duurzaamheid een onderdeel zijn van de besluitvorming. Gemeentelijke eigendommen worden verduurzaamd en maatschappelijke initiatieven daar waar mogelijk ondersteund. Het beleid omvat duurzame economie, energie(-gebruik), biodiversiteit en dierenwelzijn.
Op 26 september is daarvoor een nota duurzaamheid vastgesteld waarin "energie neutraal in 2040" als uitgangspunt geldt.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Cure Afvalbeheer
GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het zo efficiënt mogelijk inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Optimale verhouding tussen geleverde dienstverlening en de tarieven die onze burgers betalen. Via zittingen in het bestuur optimaal invloed kunnen uitoefenen op de dienstverlening en transparantie van de kosten.
Veranderingen en ontwikkelingen
In 2009 is door twee van de drie gemeenteraden besloten tot een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling die enkel nog zal bestaan uit gemeenten. De raad heeft in de vergadering van 17 december 2012 het college toestemming gegeven om een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Cure aan te gaan. Deze nieuwe regeling is per 01-01-2013 in werking getreden. Vanaf 01-01-2014 is de uitvoering via de oprichting van Cure B.V. overgegaan naar de Gemeenschappelijke regeling Cure. Cure is daarom 100% overheidsgedomineerd. Vanaf die datum is een aantal taken (waaronder het vermarkten van afvalstoffen) overgedragen van de gemeenten naar Cure. In 2016 is aan de raad een voorstel voorgelegd over deelname in een Joint Venture met DONG Energy uit Denemarken om de REnescience-techniek binnen Cure toe te passen. In 2018 zal duidelijk zijn of van deze nieuwe techniek binnen Cure gebruik gemaakt gaat worden.
Risico’s
De visie op de samenwerking hoeft niet altijd bij alle drie de deelnemers hetzelfde te zijn. Financieel risico ligt bij de gemeenten (kostprijs constructie). Uitlezen van containerchips kan niet zomaar gedaan worden door derden. Hier hangt een kostenplaatje aan vast.
Afbreukrisico van geen deelname
Wanneer we samenwerken met een andere afvalinzamelaar kunnen we minder invloed uitoefenen op de dagelijkse bedrijfsvoering en zijn we minder flexibel. Zelfstandige uittreding betekent dat de andere deelnemers schadeloos gesteld moeten worden.
Alternatieven voor geen deelname
Overstappen op een andere Gemeenschappelijke Regeling of andere overheidsgedomineerde instelling die het volledige afvalbeheer verzorgt.
Bestuurlijke betrokkenheid
In CURE participeren de gemeenten Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw en wethouder G.M.J. Jeucken.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
De raad wordt geïnformeerd wanneer er veranderingen plaatsvinden in het takenpakket. De begroting van CURE wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd.
Financieel belang
2017
2018
De kosten
2.267.000
2.288.000
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Niet bekend
Niet bekend
Eigen vermogen
0
Vreemd vermogen
13.740.036
Resultaat boekjaar
456.952
Resultaat boekjaar Geldrop-Mierlo
-/- 33.870
Bijdrage aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het Rijk wil dat we overal in ons land op dezelfde wijze en beter dan voorheen vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving. Bovendien moet de samenwerking op termijn ook financieel interessant zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. Een deel van de deelnemers ziet mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
In het geval de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma betreft is de invloed daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basis-takenpakket wettelijk verplicht. Voor wat betreft de uitvoering van verzoektaken zou ook de samenwerking in Dienst Dommelvallei soelaas kunnen bieden voor zover dit nodig mocht zijn.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw, plv. lid: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld dat voorzien is van een kostenbegroting. Aan de hand van de werkprogramma's van alle leden wordt de begroting opgesteld en de organisatie vorm gegeven. Naast de individuele werkprogramma's is er bovendien nog sprake van een collectief takenpakket. Deze worden buiten het werkprogramma om afgerekend.
2017
2018
Landelijke basistaken
45.000
46.074
Verzoektaken
146.052
150.338
Collectieve taken
10.342
17.976
Intensiveringsbudget
18.433
18.671
Totaal
219.827
233.059
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Gestart 2013
2016
2017
2018
prognose
prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 8.298 | 8.113 | 8.161 | 8.386 | 8.664 | 8.880 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 9.973 | 9.250 | 9.619 | 9.611 | 9.816 | 9.966 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 20 | 21 | 21 | 20 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 35 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 35 | -19 | -21 | -21 | -20 | -20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.710 | -1.117 | -1.437 | -1.205 | -1.132 | -1.066 |