Programma
10. Bereikbaarheid en verkeer
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 568,91
0,6%
Lasten
€ 3.934,78
3,9%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Harmonisatievoorstel openbare verlichting | N.v.t. | 13-sept-10 | N.v.t. |
Fietspadenplan | N.v.t. | 13-sep-10 | N.v.t. |
Kadervoorstel Parkeren | N.v.t. | 25-jun-12 | N.v.t. |
Discussienota bereikbaarheidsvisie (ontsluitingsvisie) | N.v.t. | 18-feb-13 | N.v.t. |
Aanvullend lokaal openbaar vervoer | N.v.t. | 3-jun-13 | 21-mrt-16 |
Herijking gemeentelijk beleid Duurzaam Veilig | N.v.t. | 3-jun-13 | N.v.t. |
Beheerplan wegen | 2014-2017 | 20-jan-14 | medio 2017 |
Bereikbaarheidsagenda | 2017-2030 | 31-okt-16 | n.v.t. |
Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken | 2017-2021 | 31-okt 16 | 2021 |
Doelen & prestaties
10. Bereikbaarheid en verkeer
1. Onderzoeken mogelijkheden achteraf betalen parkeren centrum Geldrop.
Onderzoek heeft plaatsgevonden, het achteraf betalen is inmiddels in werking.
10. Bereikbaarheid en verkeer
2. Vervanging van parkeerapparatuur.
Vervanging van de parkeerapparatuur is gereed.
10. Bereikbaarheid en verkeer
3. Parkeeronderzoek uitvoeren en opstellen ontheffingsbeleid om te komen tot blauwe zone Mierlo-centrum.
Het onderzoek naar invoering van de blauwe zone is uitgesteld tot de volledige herinrichting van centrum Mierlo gereed is.
10. Bereikbaarheid en verkeer
4. Voornemen verruiming parkeercapaciteit bij herinrichtingen onderzoeken.
Bij iedere herinrichting wordt bekeken of mogelijkheden voor verruiming parkeergelegenheid gerealiseerd kunnen worden. Dit wordt altijd afgezet tegen maatregelen voor groen, veiligheid en uiteraard ook financiën. Voorbeelden van komende herinrichtingen zijn de herinrichting van het Stationsgebied, herinrichting van de Pluvierstraat en herinrichting van de Slachthuisstraat. De uitvoering Katoen-, Laken- en Tricotstraat is gereed. Uit evaluatie blijkt dat het parkeerprobleem is opgelost.
10. Bereikbaarheid en verkeer
5. Herinrichtingen en verkeerskundige plannen in lijn met het beleid Duurzaam Veilig uitvoeren.
Nieuwe plannen en herinrichtingen worden continue getoetst aan het beleid duurzaam veilig.
10. Bereikbaarheid en verkeer
6. Inzetten op het zoeken van nieuwe oplossingen die de doorstroming van verkeer in gemeente verbeteren.
Naast de verbetermaatregelen die volgen uit de regionale bereikbaarheidsagenda, is ook blijvend aandacht voor maatregelen die door de gemeente zelf worden geïnitieerd. Dat gebeurt op wijk- en straatniveau, bij plaatselijke herinrichtingen, maar ook op grotere schaal. Voorbeelden hiervan zijn de herinrichting van de kruising Johan Peijenburgweg-Molenstraat, vervanging van een verkeersregelinstallatie op de Eindhovenseweg en de herinrichting van de aansluiting van de Johan Peijenburgweg op de Mierloseweg.
10. Bereikbaarheid en verkeer
7. Acties volgen die Prorail en Rijkswaterstaat uitvoeren om geluidsoverlast tegen te gaan.
Prorail heeft aangegeven dat zij bij delen van het spoor geluidsschermen wil gaan plaatsen. Het definitieve onderzoek om welke locaties het gaat is nog niet afgerond. Ook is er nog geen planning afgegeven voor de realisatie, wel is de gemeente gevraagd welke geluidsschermen gewenst zijn. Hiervoor loopt in de 2e helft van 2017 een burgerparticipatietraject. Nadat wij de keuze van de schermen hebben doorgegeven is het afwachten welke delen daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden en wanneer het op de planning bij Prorail staat.
10. Bereikbaarheid en verkeer
8. Voorzetten en evalueren pilot buurtbus in samenwerking met Stichting Buurtbus.
De pilot is na evaluatie beëindigd.
10. Bereikbaarheid en verkeer
9. Geldrop-Mierlo moet voor iedereen optimaal bereikbaar zijn. Er komt een bereikbaarheidsbeleid waarin de te treffen maatregelen benoemd worden en een verkeerscirculatieplan wordt uitgewerkt.Het openbaar vervoer moet goed functioneren. Er blijft overleg met buurgemeenten over het openhouden van wegen, en met buurgemeenten, provincie en rijk over de A67.
Een goede bereikbaarheid van de regio is essentieel voor een goed draaiende economie. Het wordt
echter steeds drukker op vooral onze hoofdwegen. Dit kan niet langer alleen worden opgelost door infrastructurele maatregelen. Het brede besef dat een koerswijziging in het mobiliteitsbeleid noodzakelijk is leidt ertoe dat we intensief samenwerken met de regio, provincie en rijk aan een veilig, slim en duurzaam mobiliteitsnetwerk. Daartoe is in 2016 een regionale Bereikbaarheidsagenda opgesteld en bekrachtigd door 21 gemeenteraden. In de Bereikbaarheidsagenda is een samenhangend pakket aan maatregelen opgenomen om de regio, waaronder onze gemeente, bereikbaar te houden. De opgave zoals deze is neergelegd in de agenda voor de periode 2017-2030 vraagt elke wegbeheerder ruimte te zoeken in de meerjarenbegroting om de maatregelen daadwerkelijk te kunnen realiseren. De agenda is adaptief zodat flexibel kan worden omgegaan met nieuwe ontwikkelingen. Voor Geldrop-Mierlo zijn er in de regionale Bereikbaarheidsagenda geen nieuwe autoverbindingen voorzien. Het accent ligt meer op betere benutting van de bestaande verkeersruimte en het stimuleren van alternatief mobiliteitsgedrag zoals het gebruik van het openbaar vervoer en fiets.
Voor de verdere implementatie van de regionale Bereikbaarheidsagenda is in 2017 een regionaal projectteam van start gegaan wat thans wordt gefinancierd door de gemeenten Eindhoven en Helmond. Daarna dragen alle wegbeheerders bij aan de structurele kosten voor de bemensing van het projectteam dat verantwoordelijk is voor onder meer de regionale afstemming, voortgang en financiële afwikkeling van projecten. Daarnaast wordt in 2017 een voorstel voorbereid en aan de afzonderlijke gemeenteraden voorgelegd ten aanzien van de Governance en financieringsstrategie van het uitwerkingsproces. In de nu voorliggende begroting zijn de eerste projecten vanuit de Bereikbaarheidsagenda opgenomen voor zover deze te combineren zijn met geplande onderhoudswerkzaamheden.
10. Bereikbaarheid en verkeer
10. De centrumplannen worden versneld uitgevoerd. De raad vraagt het college te onderzoeken of de gekozen ruimtelijke inrichting en ontsluiting van het centrumplan Geldrop, met de kennis van nu, herijkt moeten worden.
Het onderzoek zal worden uitgevoerd bij het opstellen van het ontwerp voor herinrichting van De Heuvel. Hierin worden verschillende varianten onderzocht.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 631 | 574 | 569 | 569 | 569 | 569 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 9.563 | 3.230 | 3.935 | 4.207 | 4.478 | 4.791 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -9.147 | -2.656 | -3.366 | -3.638 | -3.909 | -4.222 |