Programma
11. Bouwen en wonen
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 17.977,10
18,0%
Lasten
€ 19.166,94
19,2%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsregel monumenten en subsidieverordening ’t Broek | N.v.t. | 15-jan-07 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 30-jun-08 | N.v.t. |
Rapport rekenkamercommissie ‘Tot op de bodem’ | N.v.t. | 17-dec-08 | N.v.t. |
Stimuleringsregelingen woningbouw | N.v.t. | 7-jan-10 | N.v.t. |
Uitwerking kerntakendiscussie op het gebied van gemeentelijk monumentenbeleid | N.v.t. | 7-nov-11 | N.v.t. |
Discussienota “Het welstandstoezicht in Geldrop-Mierlo” | N.v.t. | 28-nov-11 | N.v.t. |
Concept Regionale Woonvisie | N.v.t. | 26-mrt-12 | N.v.t. |
Kadernota Grondbedrijf 2012, Nota Kader Grondprijzen | 2012-2016 | 25-jun-12 | N.v.t. |
Afstoten gemeentelijk vastgoed | N.v.t. | 1-okt-12 | N.v.t. |
Wijziging monumentenverordening | N.v.t. | 3-jun-13 | N.v.t. |
Actualisatie en deregulering welstandsbeleid | N.v.t. | 30-sep-13 | N.v.t. |
Beleidsregel Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo 2014 | N.v.t. | 19-mei-14 | N.v.t. |
Woonvisie Geldrop-Mierlo 2014-2030 | 2014-2030 | 15-dec-14 | N.v.t. |
Starterslening 2015 | N.v.t. | 9-nov-15 | N.v.t. |
Toevoeging Woonvisie Geldrop-Mierlo 2014-2030 | 2014-2030 | 26 sep-16 | N.v.t. |
Prestatieafspraken 2017 tot en met 2020 | 2017 - 2020 | N.v.t. (bevoegdheid college) | 15-dec-17 |
Doelen & prestaties
11. Bouwen en wonen
1. Uitvoeren van woningbouwprogramma en afspraken uit Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013.
In 2017 heeft de provincie Noord-Brabant een nieuwe bevolkings- en woningbehoefteprognose vastgesteld. Samen met afspraken die we in de regio Stedelijk Gebied Eindhoven maken is de prognose leidinggevend bij het opstellen van ons lokale woningbouwprogramma. In het najaar van 2017 is er het Afsprakenkader Wonen 2017 aan de gemeenteraad aangeboden. In 2018 zullen de afspraken verder worden geconcretiseerd over de negen majeure locaties. Ook zal er in april een voorjaarsconferentie plaatsvinden waarin het Stedelijk Gebied samen met de provincie terugblikken op voorgaand jaar en vooruitkijken naar komend jaar.
11. Bouwen en wonen
2. Verstrekken van startersleningen.
11. Bouwen en wonen
3. Bij maken bouwplanning dient rekening gehouden te worden met eigen karakter wijk en kernen en groenstructuur.
In de diverse in- en uitbreidingsgebieden wordt gezocht naar een mix van woningtypen, die aansluit bij de bestaande behoefte van de inwoners van Geldrop-Mierlo. Bij enkele inbreidingslocaties is het daarnaast een doel op zich om de bestaande situatie te veranderen. Deze locaties noemen we de aandachtontwikkellocaties. De activiteiten die daar nu plaatsvinden of de bebouwing die zich hier bevindt, is niet meer gewenst. Een nieuwe ontwikkeling zal een einde maken aan de bestaande situatie.
11. Bouwen en wonen
4. Aanpassen en flexibel maken van bestemmingsplannen waarin rekening wordt gehouden met nieuwe ontwikkelingen in maatschappij.
Bij nieuwe projecten en plannen wordt nog (noodgedwongen) gewerkt met bestemmingsplannen. Wel zullen deze zoveel mogelijk in de geest van de nieuwe Omgevingswet opgesteld. Dat betekent dat per situatie bekeken wordt wat de beste manier van bestemmen en regelgeving is. Zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de doelen die de wet hierbij stelt. Tegelijkertijd wordt al geëxperimenteerd met nieuwe planvormen voor zover de wet daar de mogelijkheden toe biedt. Onder andere is een pilot gestart voor de kern Geldrop, welke in 2018 zal worden voortgezet. Ook de start van de omgevingsvisie staat op de planning voor 2018.
11. Bouwen en wonen
5. Karakteristieke gebouwen in de gemeente een nieuwe bestemming geven in samenwerking met marktpartijen.
Bijvoorbeeld wordt in de loop van 2018 ene nieuwe functie toegekend aan het monumentale hoekpand op het Twekaterrein. Het pand kan daardoor in de oorspronkelijke staat hersteld worden. Ook voor de Jozefkerk wordt ingezet op nieuwe functies die het verval van dit gebouw tegengaan. Hierin wordt nauw samengewerkt met marktpartijen.
11. Bouwen en wonen
6. Streven naar één gezamenlijke urgentieregeling voor woningzoekenden via regionale afspraken met woningcorporaties en het draaien van verschillende pilots.
Op 1 januari 2016 is de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 in werking getreden. Bij de andere acht gemeenten in het Stedelijk Gebied Eindhoven (Best, Eindhoven, Helmond, Nuenen, Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre) is gelijktijdig een verordening met gelijkluidende tekst inzake urgentie in het Stedelijk Gebied Eindhoven in werking getreden. Hiermee is een gezamenlijke urgentieregeling voor woningzoekenden een feit geworden. Voor de uitvoering van de Urgentieregeling wordt nauw samen gewerkt met de tien woningcorporaties die in het Stedelijk Gebied Eindhoven actief zijn. Deze samenwerking is bekrachtigd in een Samenwerkingsovereenkomst die op 29 februari 2016 is ondertekend. De Urgentieverordening kent een looptijd tot 1 januari 2020. Mensen die met voorrang een woning zoeken op de sociale huurwoningenmarkt kunnen in 2018 gebruik maken van de regeling.
11. Bouwen en wonen
7. De raad zal bij de evaluatie van het Grondbedrijf kritisch bezien of het gemandateerde budget voor strategische aankopen kan worden verlaagd. In ieder geval zal het Presidium (vertrouwelijk), dan wel de raad, vooraf geïnformeerd worden over strategische aankopen. Anterieure overeenkomsten bij bestemmingsplannen worden ter inzage gelegd.
Uw raad zal begin 2018 een besluit nemen over de het geactualiseerde grondbeleid waarbij deze punten worden meegenomen.
11. Bouwen en wonen
8. Bij de invoering van de Omgevingswet worden landelijke experimenten gevolgd. Flexibiliteit van “mantelzorg wonen” is een van de voor Geldrop-Mierlo mogelijke experimenten. De regionale woonvisie kan een versterking zijn voor ons eigen beleid, de aansluiting tussen het gemeentebeleid en de woonvisie is belangrijk.
Wonen in Geldrop-Mierlo, het is ons thuis. Dit betekent dat we woningbouwplannen dienen te faciliteren en randvoorwaarden dienen te stellen (bijvoorbeeld: duurzaamheid en leefbaarheid) in de ontwikkeling. Een belangrijk instrument hierbij is de nieuwe Omgevingswet. Geldrop-Mierlo gaat proactief met de gevolgen van deze transitie om via de instrumenten die de wet biedt. De Omgevingswet heeft verschillende subdoelen. Onder andere wordt vereenvoudiging, integraliteit en betere raadpleegbaarheid van de regels nagestreefd. Ook is een veranderende rolverdeling tussen burger en overheid een doel. Een overheid die probeert los te laten en de burger en zijn initiatieven leidend laat zijn, is hierbij het streven. Geldrop-Mierlo sluit aan bij de verbeterdoelen van de wet. Er wordt geëxperimenteerd met de nieuwe instrumenten van de wet en met de nieuwe rolverdeling tussen gemeente en maatschappij. Betrokkenheid van alle partijen is van groot belang bij implementatie van deze wet. Er wordt vooruit gekeken, naar 2019 en verder en niet meer terug. In het activiteitenplan zijn middelen voor de invoering van de Omgevingswet opgenomen.
In de bestemmingsplannen die nu al gelden, zijn zorgwoningen op de meeste plekken mogelijk. Afhankelijk van de zorg zwaartepakketten vallen steeds meer woningen binnen reguliere woonbestemmingen. Vroeger was alles wat met zorg te maken had al gauw maatschappelijk bestemd, maar daar is veel in veranderd. Dat geldt nog wel voor de echte verpleeghuizen, maar de meeste ‘mildere’ vormen van zorg horen tegenwoordig in een woonbestemming. Alle normale woningen zijn ook voor wonen bestemd. Binnen deze bestemming is dus veel ruimte voor omschakeling naar zorgwonen. Als straks de nieuwe Omgevingswet in werking treedt, zal in het nieuwe omgevingsplan waarschijnlijk nog meer flexibiliteit geboden worden.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Het Rijk wil dat we overal in ons land op dezelfde wijze en beter dan voorheen vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving. Bovendien moet de samenwerking op termijn ook financieel interessant zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. Een deel van de deelnemers ziet mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
In het geval de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma betreft is de invloed daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basis-takenpakket wettelijk verplicht. Voor wat betreft de uitvoering van verzoektaken zou ook de samenwerking in Dienst Dommelvallei soelaas kunnen bieden voor zover dit nodig mocht zijn.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: wethouder M. Verdouw, plv. lid: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Jaarlijks wordt een werkprogramma vastgesteld dat voorzien is van een kostenbegroting. Aan de hand van de werkprogramma's van alle leden wordt de begroting opgesteld en de organisatie vorm gegeven. Naast de individuele werkprogramma's is er bovendien nog sprake van een collectief takenpakket. Deze worden buiten het werkprogramma om afgerekend.
2017
2018
Landelijke basistaken
45.000
46.074
Verzoektaken
146.052
150.338
Collectieve taken
10.342
17.976
Intensiveringsbudget
18.433
18.671
Totaal
219.827
233.059
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Gestart 2013
2016
2017
2018
prognose
prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 16.356 | 10.964 | 17.977 | 16.792 | 18.754 | 22.787 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 16.386 | 11.000 | 18.747 | 17.528 | 19.430 | 23.457 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 3.367 | 2.803 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 864 | 2.200 | 420 | 420 | 420 | 420 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -2.504 | -603 | 420 | 420 | 420 | 420 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 2.473 | 567 | -1.190 | -1.156 | -1.097 | -1.090 |