Programma
8. Democratisch bestuur
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 767,49
0,8%
Lasten
€ 3.507,61
3,5%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Rekenkamercommissie: Verbonden partijen, inzicht en sturen met financiën | N.v.t. | 28-sep-15 | N.v.t. |
Inspraak- en participatieverordening en verordening burgerinitiatief 2015 | N.v.t. | 28-sep-15 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
8. Democratisch bestuur
1. Streven naar een optimale dienstverlening voor de burger waarin zoveel mogelijk producten helder en digitaal worden aangeboden.
We richten ons de komende tijd op de "Digitale agenda" en de verdere digitalisering van standaardproducten. Naast uittreksels Burgerlijke Stand, uittreksels BRP en binnen verhuizingen worden technische voorzieningen gerealiseerd tussen Brein en Centric om digitaal aangifte overlijden en vervolginschrijvingen digitaal mogelijk te maken. Deze koppelvlakken worden doorontwikkeld in de eDiensten van Centric.
Overige concrete verbeterpunten waar wij ons op richten zijn;
- Gastheer/-gastvrouw in gemeentehuis;
- Bezorging paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen op locatie, thuis of op het werk;
- Geen wachttijden bij het werken op afspraak.
Wij streven er naar goede dienstverlening en het leveren van goede service, toegesneden op de wensen en vragen van onze inwoners. Beschikbaar en aanwezig zodra deze daar om vragen; fysiek, persoonlijk en digitaal.
Privacy
Per 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum nog maar één privacywet geldt in de hele Europese Unie. De wet zorgt onder meer voor versterking en uitbreiding van privacyrechten van burgers, meer verantwoordelijkheden voor organisaties die persoonsgegevens verwerken en steviger bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders. Door de groeiende aandacht voor de bescherming van persoonsgegevens en de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is de urgentie om in control te komen enorm toegenomen. De toegenomen financiële, juridische risico's en imago risico's maken het noodzakelijk om het proces in een hogere versnelling te zetten. Dienst Dommelvallei draagt er zorg voor dat op 25 mei 2018 de drie Dommelvallei gemeenten voldoen aan de wettelijke vereisten.
8. Democratisch bestuur
2. Permanente aandacht voor kwaliteitsverbetering in de service voor moderne communicatiemiddelen
Onze website maar ook andere digitale communicatiemiddelen zijn continue in ontwikkeling. Zo hebben we het afgelopen jaar ingezet op integratie van al deze Social Media met de website en zullen we dit ook in 2018 verder uitbouwen. Ook gaan we onze beleidsnota's publiceren.
De producten op onze website worden onder de loep genomen en de website krijgt een totale facelift. Eenvoudig en snel afhandelen van (aan)vragen zijn daarbij de uitgangspunten. Om alert op vragen van onze klanten in te kunnen spelen, gaan we werken met een Monitoringstool voor Social Media. Hiermee kunnen ook statistische gegevens worden verkregen en kunnen medewerkers van het TIC antwoord geven op digitaal gestelde vragen. In 2018 zal ook gekeken worden of WhatsApp geïntegreerd kan worden in de gemeentelijke communicatiemiddelen. Zodat we binnenkort kunnen zeggen: "Vraag aan de gemeente? App het ons!".
8. Democratisch bestuur
3. In augustus 2015 is de inspraak- en participatieverordening en de verordening burgerinitiatief 2015 vastgesteld. Deze worden geëvalueerd.
In juli 2017 zijn de resultaten van de evaluatie van de burgerparticipatie in uw raad aan de orde geweest. U heeft hierbij nogmaals het belang van een goede burgerparticipatie benadrukt. Daarbij is ook een aantal aanbevelingen vastgesteld. Het gaat hierbij o.a. om het meer stimuleren van burgerparticipatie vanuit de samenleving. Informatie uit wijkschouwen en van onze gebiedsregisseurs vormen een uitstekende basis om initiatieven vanuit de samenleving verder te stimuleren. Binnen de organisatie hebben we burgerparticipatie een prominentere plek gegeven door in de raadsvoorstellen een paragraaf "Burgerparticipatie" op te nemen, waardoor medewerkers gestimuleerd worden om stil te staan bij burgerparticipatie. Daarnaast gaan we meer samen optrekken met uw raad richting onze participanten. Conform de in uw vergadering van 10 juli aangenomen motie gaan we voortaan ook de vertegenwoordigende organisaties bij de participatie betrekken. Ook in de besluitvormingsprocessen hebben we meer aandacht ingebouwd voor burgerparticipatie. Besluitvorming vindt plaats via de zogenoemde BOB (Beeldvorming-Oordeelsvorming-Besluitvorming) methode, waarbij burgerparticipatie in de beeldvormende fase meegenomen wordt.
8. Democratisch bestuur
4. We hebben behoefte aan een deugdelijke en representatieve vergaderlocatie, waar ook grotere groepen terecht kunnen.
Op 13 maart 2017 heeft uw raad een amendement aangenomen en gekozen voor de bouw van een multifunctionele vergaderruimte in het gemeentehuis. In de loop van 2017 zijn / worden de voorbereidingen getroffen om in 2018 daadwerkelijk een start te kunnen maken met de verbouwing.
8. Democratisch bestuur
5. Op basis van een vast te stellen kadernota Verbonden Partijen zal de raad huidige en nieuwe samenwerkingsverbanden beoordelen.
In de Raadskamer op 31 oktober 2016 is de kadernota Verbonden Partijen 2016 vastgesteld. Daarbij werd ook de beleidsnotitie die de vier grootste verbonden partijen, werkzaam in het gehele gebied van de Metropoolregio Eindhoven, gezamenlijk hebben opgesteld, vastgesteld. De vier verbonden partijen, de Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost, de Omgevingsdienst Zuid Oost Brabant, de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst en de Metropoolregio Eindhoven, hebben eensluidende afspraken gemaakt over de toe te passen indexering en over de aanbieding van stukken in het kader van de planning en controlcyclus. Om meer eenduidigheid aan te brengen wordt nu onderzocht of ook op het gebied van reserves en voorzieningen, risicomanagement en tussentijdse rapportages afspraken te maken zijn. De nota 'Verbonden Partijen 2016' biedt de gemeente Geldrop-Mierlo handvatten om de betrokkenheid van de raad te vergroten. De nota bevordert beleidstransparantie. Daarnaast wordt door deze nota gestreefd naar een verbetering van de kaderstellende en controlerende rol van de raad in de samenwerking met verbonden partijen. In het rapport van de rekenkamercommissie van 2015 zijn een aantal aanbevelingen gedaan om met name de financiële component van de verbonden partijen beter te beheersen. We gaan in 2018 verder met het besteden van meer aandacht aan de verbonden partijen door middel van een publicatie in Middenstandsbelangen. Via publicaties besteden we aandacht aan de doelstellingen, de taken, de bestuurlijke betrokkenheid en de financiën van de verbonden partijen. Per publicatie wordt er één verbonden partij uitgelicht.
8. Democratisch bestuur
6. De raad evalueert de huidige werkwijze en zal daar waar nodig zijn vergaderstructuur aanpassen en de taakstelling van de auditcommissie en het presidium opnieuw formuleren.
Mede op basis van de evaluatie van het nieuwe vergadersysteem (Raadshuis) eind 2017 zal de raad - eventueel pas na de verkiezingen - de vergaderstructuur aanpassen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 822 | 925 | 752 | 682 | 682 | 682 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Lasten | 4.358 | 3.441 | 3.508 | 3.451 | 3.361 | 3.419 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 729 | 2.469 | 16 | 16 | 16 | 16 | |||||||||||||||||
Onttrekkingen | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -359 | -2.469 | -16 | -16 | -16 | -16 | |||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -3.177 | -46 | -2.740 | -2.753 | -2.664 | -2.722 |