Programma
5. Sociale zaken en armoedebeleid
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 9.780,24
9,8%
Lasten
€ 16.120,94
16,1%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Participatiewet kadernota | N.v.t. | N.v.t. | |
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) | N.v.t. | N.v.t. | |
Armoedebeleid | N.v.t. | N.v.t. | |
Minimabeleid | N.v.t. | N.v.t. | |
Schuldhulpverlening | N.v.t. | N.v.t. | |
Nota "Zekerheid, solidariteit en in vertrouwen, uitgangspunten duurzame armoedebestrijding" | N.v.t. | 16-apr-12 | N.v.t. |
Kadernota doorontwikkeling armoedebeleid | 2017-2018 | 10-juli-17 | N.v.t. |
Doelen & prestaties
5. Sociale zaken en armoedebeleid
1. Inzetten op het handhaven van het bestaande niveau van het sociale beleid en regelingen.
In 2018 ontwikkelen wij de ingezette lijn van meer maatwerk in het armoedebeleid verder door. In de afgelopen jaren heeft deze lijn zich gericht op specifieke regelingen gericht op armoede. Armoede kan echter niet langer los gezien worden van andere zaken, zoals werkeloosheid, het gevoel buitenspel te staan en gezondheidsverlies. Een integrale uitvoeringspraktijk en maatwerk zijn daarom essentieel om het armoedebeleid duurzaam door te ontwikkelen. Ook onze partners van het armoedeplatform en het Cliënten Platform Minima zien deze ontwikkelingen en kansen. Zij hebben in de afgelopen periode concrete handreikingen gedaan voor wat betreft bijvoorbeeld de inhoud en uitvoering van enkele regelingen. Deze handreikingen en het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie willen wij aangrijpen als uitnodiging om het armoedebeleid verder uit te werken. De uitwerking wordt daarnaast gebaseerd op landelijke onderzoeksrapporten die verschenen in de voorbije jaren en die nieuwe inzichten aanreiken wat betreft de bestrijding van armoede. Wij hebben deze elementen bij elkaar gebracht in een actieplan: Kadernota doorontwikkeling armoedebeleid. Deze kadernota is op 10 juli 2017 vastgesteld. Dit betekent dat vanaf kwartaal 3 2017 uitvoering gegeven zal worden aan deze kadernota.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
2. Doorzetten actieve informatiebeleid in samenwerking met private initiatieven.
Naast de reguliere publicaties op internet en in Middenstandsbelangen bieden wij via het netwerk van de particuliere verenigingen ondersteuning aan diegenen die hieraan behoefte hebben. Het platform Armoedebestrijding vervult hierin een belangrijke rol. Wij gaan op de ingezette weg van de afgelopen jaren door. Wij zien dat de uitwisseling van ideeën en een betere samenwerking tussen de leden van het Armoedeplatform een hoger bereik en een breder, meer samenhangend aanbod tot gevolg heeft.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
3. Streven in onze werkwijze om zoveel mogelijk burgers te helpen naar betaalde arbeid binnen de beschikbare budgetten.
In 2016 en 2017 is Senzer gestart en geoperationaliseerd. Hiervoor is een Gemeenschappelijke Regeling vastgesteld waar de gemeente Geldrop-Mierlo volledig in participeert. Dit betekent dat wij ook deel uitmaken van het bestuur van Senzer. Hierdoor hebben wij rechtstreeks invloed op de beleidsprioriteiten. In dit kader maken wij ons binnen Senzer hard voor de arbeidsmarkttoeleiding en participatie van onze inwoners. Hierbij ligt de focus niet alleen op lokaal maatwerk naar zowel werkzoekenden als naar het lokale bedrijfsleven, maar ook op:
- het benutten van talenten;
- deregulering;
- bejegening van onze inwoners;
- vakmanschap en professionalisering van de medewerkers van Senzer.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
4. Stimuleren van activiteiten (voor werkzoekenden) binnen het sociale domein en relatie leggen met re-integratiebeleid.
Verwezen wordt naar de punten 3 en 5.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
5. Startersbeurs jongeren voortzetten en jongeren zonder startkwalificatie hulp bieden met vervolgopleiding.
Hierbij wordt samenwerking gezocht met onderwijs en bedrijfsleven om de positie van werkenden en werkzoekenden op arbeidsmarkt te verbeteren. Samen met het ondernemersplatform worden werkgevers en werkzoekenden en in sommige gevallen scholieren met elkaar in contact gebracht. Denk hierbij aan initiatieven als het Meetingpoint, een Goeje Saeck en de samenwerking met het Strabrecht college voor profielwerkstukken. Ook kennisdeling en informatie-uitwisseling over bepaalde regelingen staan structureel op de agenda. We willen bereiken dat er beter wordt afgestemd tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om te voorkomen dat jongeren in de bijstand terecht komen. Senzer speelt hier een belangrijke rol. Aandachtspunten hierbij zijn passend onderwijs en de doorgaande leerlijn (inclusief arbeidsmarkt). Wat betreft de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt is er besloten geen nieuwe initiatieven op te starten tot dat er een overzicht is opgesteld van de bestaande initiatieven. In 2017 wordt er een overzicht gemaakt van de huidige projecten, doelgroepen en financieringsstromen en wordt er getracht beter gebruik te maken van het bestaande netwerk onderwijs-arbeidsmarkt. Afhankelijk van de uitkomsten van het overzicht, worden in 2018 nieuwe initiatieven opgestart.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
6. Werken aan duurzame armoedebestrijding.
De samenwerking met particuliere initiatieven binnen het armoedebeleid is de afgelopen jaren flink toegenomen. Er is sprake van meer samenwerking tussen de verschillende verenigingen op het terrein van armoedebestrijding. Ook hebben enkele verenigingen een vaste plek binnen het gemeentelijk beleid gekregen. Stichting Leergeld vervult bijvoorbeeld een belangrijke rol bij onze samenwerking met het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds. Ook het project budgetmaatje voor de ondersteuning bij schuldhulp moet in dit kader worden genoemd. Wij zullen in 2018 doorgaan op de ingeslagen weg. Daarbij hebben wij met name specifieke aandacht voor onze jeugdigen. Door het Rijk zijn via de algemene uitkering extra middelen beschikbaar gesteld voor armoedebestrijding bij jeugdigen. In dit kader gaan wij de huidige voorzieningen ten behoeve van jeugdigen niet alleen extra versterken (St. Leergeld, Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds), maar ook uitbreiden. Bovendien gaan wij in samenwerking met Stichting Leergeld in gesprek met jeugdigen en gezinnen over armoede zodat de inzet van middelen nog scherper kan worden bepaald. Dit alles volgens de kaders die staan opgenomen in de kadernota Doorontwikkeling armoedebeleid.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
7. De raad zal zich hard maken voor het blijvend en vernieuwend vormgeven van het sociale gezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo door het uitvoeren van vastgesteld beleid.
Wij geven uitvoering aan alternatieve werkwijzen zoals een Vertrouwensexperiment Stimulerende Bijstand. In 2016 is het Veranderlab Vertrouwensexperiment gestart en in het tweede kwartaal van 2017 hebben wij besloten om in principe uitvoering te geven aan het onderzoeksvoorstel 'Stimulerende Bijstand'. In het najaar wordt aan de hand van een implementatieplan een definitief besluit genomen. Bij een positief besluit zullen wij per 1 januari 2018 uitvoering geven aan het Vertrouwensexperiment Stimulerende Bijstand. Hierbij wordt nadrukkelijk samenwerking gezocht met de Universiteit Tilburg, andere gemeenten en Senzer.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
8. Uitstroom uit WWB heeft hoge prioriteit. Zoveel mogelijk mensen met een uitkering worden begeleid naar (nieuw) werk.
Wij maken ons binnen Senzer hard voor de arbeidsmarkttoeleiding en participatie van onze inwoners. De expertise van Senzer is gericht op het in beeld brengen van arbeidsvermogen alsmede het toeleiden naar werk. Wanneer een duidelijk beeld is gevormd van datgene waartoe een werkzoekende (nog) in staat is, kan deze persoon gericht worden toegeleid naar passende arbeid. Daarom is Senzer in 2017 gestart met een herscreening van dit bestand (3.600 personen totale arbeidsmarktregio). Gepland is om deze herscreening binnen drie jaar (1.200 per jaar) af te ronden, zodat de omvang van het aantal personen met arbeidsvermogen inzichtelijk wordt. Daarnaast levert deze screening ook een bestand op van personen die niet meer of nog niet over arbeidsvermogen beschikken. Senzer is voornemens om uitkeringsgerechtigden die aantoonbaar structureel niet over arbeidsvermogen beschikken niet meer te belasten met een traject naar werk. Senzer is van mening dat personen met een arbeidsvermogen daarentegen wel opgenomen moeten worden in een traject naar betaalde arbeid.
5. Sociale zaken en armoedebeleid
9. Geldrop-Mierlo neemt haar rol in de opvang van vluchtelingen, statushouders en/of asielzoekers.
Op verschillende manieren hebben we aandacht voor de kwetsbare positie van deze groep:
- We versterken de ketenregie; gemeente borgt dat alle betrokken partijen hun activiteiten (beter) op elkaar afstemmen;
- We versterken de casusregie, zowel bij CMD als bij LEV; we helpen de vergunninghouder bij het zetten van stappen en ondersteunen waar nodig;
- We breiden het ondersteuningsaanbod uit. De eerste periode wordt de vergunninghouder intensief begeleid bij het gaan wonen en het kennismaken met buren en buurt. Vanwege het - verplicht - participatieverklaringstraject is er cursusaanbod ontwikkeld waarin o.a. onze gebruiken en omgangsvormen worden uitgelegd;
- Het leren van taal is wezenlijk om contact te kunnen leggen en mee te kunnen doen. We breiden in samenwerking met LEV en Senzer de mogelijkheden uit om taal te oefenen en arbeidsvaardigheden te trainen;
- In algemene zin wordt aandacht besteed aan het voorlichten van onze inwoners over deze groep. De verwachting is dat door positieve beeldvorming, meer mensen in contacten willen komen met deze nieuwkomers. Bij veel activiteiten is de inzet en hulp van vrijwilligers namelijk onmisbaar.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Senzer
GR Senzer te Helmond
Doel en openbaar belang
Senzer voert de Participatiewet uit voor de arbeidsmarktregio Helmond en Peelland. De gemeente Geldrop-Mierlo maakt deel uit van deze arbeidsmarktregio. Ook de dienstverlening aan de Wsw-ers die voorheen in dienst waren van de Atlantgroep valt hieronder.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Wij verwachten dat Senzer passende arrangementen levert voor de doelgroep van de Participatiewet. Hierbij is een budgettair neutrale uitvoering het uitgangspunt. De beschikbare Buigmiddelen en Participatie-middelen van de gemeente Geldrop-Mierlo worden zo veel mogelijk benut. Hierbij merken wij op dat 44% van de Participatie-middelen beschikbaar is voor lokale projecten.
Het verwacht resultaat is dat er uitstroom vanuit de bijstand wordt gerealiseerd en dat de Participatiewet rechtmatig en doelmatig wordt uitgevoerd binnen de daarvoor beschikbare budgetten.Veranderingen en ontwikkelingen
Met ingang van 1-1-2016 is de gemeente Geldrop-Mierlo toegetreden tot de GR Werkbedrijf Atlant-De Peel. Dit Werkbedrijf is een fusie van De Atlantgroep en het Werkplein in Helmond.
De naam van de gemeenschappelijke regeling is per 1 oktober 2016 veranderd in Senzer.Risico’s
Wij zijn als deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling volledig risicodrager voor eventuele tekorten van Senzer.
Om te voorkomen dat er verliezen ontstaan zullen wij onze participatiemiddelen en Buig-middelen zoveel mogelijk inzetten om Senzer goed te laten functioneren. Op deze manier willen wij een budgettair neutrale uitvoering van de Participatiewet realiseren. Door deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling kunnen wij tevens aanspraak maken op een gedeelte van de in het verleden opgebouwde reserves van De Atlantgroep.Afbreukrisico van geen deelname
N.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
N.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Senzer is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Helmond, Asten, Someren, Deurne, Laarbeek, Gemert-Bakel en Geldrop-Mierlo participeren.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks Bestuur: wethouder G.M.J. Jeucken
Algemeen Bestuur: wethouder R.G.B. Hoekman-Sulman.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Jaarlijks zullen het ondernemingsplan en de jaarcijfers aan de raad worden voorgelegd. Tevens worden maandelijks factsheets met actuele cijfers naar de raad gestuurd.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdragen
2017
2018
14.499.810
14.908.977
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
15.910.000
12.148.000
Vreemd vermogen
13.462.000
11.541.000
Resultaat boekjaar
300.000
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 10.053 | 9.780 | 9.780 | 9.780 | 9.780 | 9.780 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 20.008 | 16.369 | 16.121 | 16.046 | 16.162 | 16.281 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -10.272 | -6.589 | -6.341 | -6.265 | -6.382 | -6.501 |